Kirjailija on oman teoksensa paras viestinviejä

Kirjoittanut: Nelli Miettinen - 22.5.2020

Kun kirjailija on päästänyt hengentuotteensa maailmalle, on se kaikkien saatavilla. Valmis kirja ei ole kuitenkaan tae siitä, että se päätyisi ihmisten lukulistalle ilman ponnisteluja. Kirjailijan on laitettava itsensä likoon, jotta kirja saa näkyvyyttä. Tietokirjailija Maaretta Tukiaisen mielestä jokainen kirjailija voi löytää oma tapansa olla esillä ja kertoa kirjastaan.

Lisää näkyvyyttä avoimessa vuorovaikutuksessa

Kirjan ilmestyminen on kirjailijalle jännittävä hetki. Jo 13 kirjaa kirjoittanut tietokirjailija Maaretta Tukiainen tietää tunteen ja toteaa, ettei kutkuttava olo ole muuttunut 10 vuoden aikana miksikään.

"Kun kirjasta tulee julkinen, myös kirjailijasta tulee näkyvä. Samalla kirjailija paljastaa oman haavoittuvuutensa ja tulee alttiiksi kritiikille. Tarvitaan sisäistä vahvuutta, ettei mene lukkoon joutuessaan julkisuuden valokeilaan", Tukiainen kuvailee.

"Kirjallisuusinstituutio on vanha ja perinteikäs, mikä voi osaltaan lisätä uudentyyppisen kirjallisuuden saamaa kritiikkiä", hän lisää.

Tukiainen muistuttaa, että kirjailija voi kontrolloida vain sitä, mitä itse tekee ja sanoo. Muiden ajatuksiin ja mielipiteisiin ei voi vaikuttaa. Hedelmällisin tapa saada työlleen näkyvyyttä on antautua vuorovaikutukseen lukijoiden kanssa.

"Kirja rakentaa kirjailijasta tietyn aihealueen osaajan ja puolestapuhujan. Kun voi seistä rohkeasti omien sanojensa takana, julkisuus vahvistaa kirjan sanomaa", Tukiainen näkee.

"Kun kirjasta tulee julkinen, myös kirjailijasta tulee näkyvä."

Mutta eikö työ voisi puhua puolestaan? Tukiaisen mielestä osittain näin onkin. Sen lisäksi kirjailijan on myös hyvä astua esiin, sillä muuten vain harva saa tietää uudesta kirjasta.

"Jos sinulla on tietämystä ja näkemystä jostakin asiasta ja olet valmis kirjoittamaan siitä kirjan, etkö myös halua kertoa siitä julkisesti ja seisoa kirjoittamasi takana?" Tukiainen kysyy.

Jokainen kirjailija on kuitenkin ihmisenä omanlaisensa, ja siksi sama tapa kertoa kirjasta ja omasta asiantuntemuksesta ei toimi kaikille. Kirjailijan on syytä itse selvittää, mihin omat rajansa julkisuudessa piirtää. Joku asia saattaa vaatia aiheen avaamista enemmän — etenkin, jos kyseessä on omakohtainen aihe.

"Tärkeintä on, että kirjailija tuo kirjansa esille itselleen luontaisella tavalla ja saa siitä viestiessään olla oma itsensä", Tukiainen painottaa.

Markkinointiviestintä rakentaa sillan kohti lukuelämystä

Kirjailijan näkökulmasta moni asia pitää lyödä lukkoon jo paljon ennen kuin kirjan sisältö on valmis. Useimmiten kirjan nimi, kuvailuteksti ja kannen ilme päätetään yhdessä kustantamon kanssa jopa yhdeksän kuukautta ennen kirjan ilmestymistä. Näin kirjalle pedataan näkyvyyttä ennen kuin se on lainkaan saatavilla.

Tukiaisen mielestä tämä on kirjailijalle haastavaa mutta myös tarpeellista.

"Vaikka kirjan lähtökohdat ovat olemassa, lopputulosta ei voi koskaan ennakoida. Kirjoittaminen on joka kerta erilainen polku, ja sitä pitkin kulkiessaan ei voi muuta kuin luottaa itseensä. Toisaalta kirjaa kannattaa suunnitella etunojassa, sillä se pakottaa miettimään kirjan ydintä ja jäsentää sen sisältöä", Tukiainen pohtii.

Kustantamon ja kirjailijan yhteistyön ansiosta kirjan vaikuttavuuden voi maksimoida, sillä niin kustantamolla kuin kirjailijallakin on omia kontakteja ja kanavia, joiden avulla viesti kirjasta leviää. Erityisesti sosiaalisen median kenttä on muuttunut valtavasti viimeisen 10 vuoden aikana, ja sitä kautta mahdollisuuksia viestin läpimenemiselle on tullut hurjasti lisää.

Tukiainen näkee, että markkinointiviestintä on jatkumo kirjan sanomalle: ne ovat samaa prosessia, eivät toistensa vastakohdat.

"Sitä, mikä löytyy kirjasta, voi hyödyntää markkinoinnissa. Markkinointiviestintä on kuin silta, jota pitkin kohderyhmä voi kävellä kirjan luokse", Tukiainen sanoo.

"Markkinointiviestintä on kuin silta, jota pitkin kohderyhmä voi kävellä kirjan luokse."

Kun kirjasta viestitään osuvasti, tarjoaa se lukijalle ja kirjailijalle mahdollisuuden kohdata toisensa — joskus myös kasvotusten. Ne ovat Tukiaisen mielestä merkityksellisiä tilanteita.

"Jos kirja onnistuu koskettamaan, se on maaginen ja upea hetki sekä lukijalle että kirjailijalle. Minulle se on perimmäinen syy, miksi kirjoitan. Olen todella kiitollinen, että saan työkseni kirjoittaa. Ja jos sitä kautta maailmaan tulee edes ripaus totuutta, hyvyyttä tai kauneutta, voin sanoa itselleni: tämä riittää", Tukiainen kuvailee.

Kuva: Heidi Strengell

Artikkelin avainsanat:

markkinointi, viestintä, kirjailija

Arkisto:

2020