Oivaltava viestintä tuuppaa lukijan merkityksellisten kirjojen äärelle

Kirjoittanut: Nelli Miettinen - 15.5.2020

Harva kirja päätyy lukijoiden hyppysiin ilman, että sen eteen tehdään töitä. Siksi kirjoista täytyy kertoa eri kanavissa ja eri tavoin. Tuuman kirjojen viestintää kannattelee ajatus siitä, että mitä enemmän ihmiset lukevat kirjoja, sitä enemmän ne muuttavat maailmaa.

Houkuttelevaa viestintää ja helppoja väyliä kirjojen luo

Kirja auttaa meitä kiireisiä nykyajan ihmisiä pysähtymään tietoisesti ja jättämään jatkuvan viriketulvan rentouttavan lukuhetken ulkopuolelle. Tuuman markkinointipäällikkö Anne Luoma-ahon mielestä lukeminen on loistava vastavoima hektiselle arjelle.

"Rauhallisia lukuhetkiä ei voi olla koskaan liikaa. Uskomme siihen, että kirja tarjoaa myös kiinnostavia oivalluksia ja saa ihmisen ajattelun nyrjähtämään sopivasti uusille urille. Siksi haluamme viestiä kirjoistamme houkuttelevasti ja tarjota ihmisille helppoja väyliä löytää kirjojemme luo", Luoma-aho näkee.

"Rauhallisia lukuhetkiä ei voi olla koskaan liikaa." — Anne Luoma-aho

Tänä keväänä Tuuma-kustannukselle perustettiin uusi sisaryritys Entä jos -verkkokauppa, josta löytyvät Tuuman kirjojen lisäksi myös muiden kustantamoiden kiinnostavimmat itsensä kehittämisen kirjat. Näin merkitykselliset kirjat ovat vain muutaman klikkauksen päässä.

"Jo Tuuman slogan ota itsestäsi mittaa haastaa ottamaan tietoa vastaan ja näkemään uusia mahdollisuuksia kirjojen avulla. Uusi verkkokauppa jatkaa samalla linjalla. Autamme sinua tunnistamaan sen potentiaalin, mikä sisimmässäsi piilee. Haluamme, että voit hyvin ja että voit perustaa hyvinvointisi tietoon", Entä jos -kaupan yhteisöpäällikkö Jutta Vainio hymyilee.

Tiivistä yhteistyötä kirjaprojektin alusta loppuun

Kirjan työstäminen on kokonaisvaltainen projekti, joka vaatii monen tekijän yhteistyötä. Oma roolinsa on kirjoittajan lisäksi niin kustannustoimittajalla, graafikolla, tiedottajalla kuin markkinointivastaavalla. Kirja käy monen käsiparin työstettävänä ennen kuin se löytyy kirjakaupan hyllyltä tai verkkokaupan ostoskorista — ja lopulta lukijan yöpöydältä.

Yhteistyötä ei tehdä vain kustantamon sisällä, vaan kirjan näkyvyyden takaamisessa tarvitaan myös kirjailijan panosta. Koska kirjailija on käsittelemänsä aiheen paras asiantuntija, tiedottamisen ansiosta kirjailija voi päätyä kertomaan kirjansa teemoista lehteen, radioon tai jopa televisioon saakka.

"Kirja aateloi kirjailijan asiantuntemuksen." — Anne Luoma-aho

"Osa kirjailijoista haluaa antaa oman asiantuntemuksensa käyttöön vain kirjan kautta ja kirjoittamalla. Osa taas tykkää antaa haastatteluita medioille ja tuoda kirjaansa esille sosiaalisessa mediassa. Kirjailija voi siis omalla toiminnallaan vaikuttaa kirjan näkyvyyteen", Luoma-aho kertoo.

"Kirja aateloi kirjailijan asiantuntemuksen ja on ikään kuin oman asiantuntemuksen käyntikortti. Joskus kirja voi avata kirjailijalle uusia mielenkiintoisia ovia hänen urallaan", hän täydentää.

Viestintä on parhaimmillaan ilmiöiden luomista

Vuosi vuodelta kirjoista viestitään entistä enemmän sosiaalisessa mediassa, jossa asiakkaat voi tavoittaa suoraan ilman välikäsiä. Sosiaalisen median kanavissa on helppo auttaa ihmisiä elämään parempaa elämää tarjoamalla kiinnostavia maistiaisia kirjoista.

"Kirjaa täytyy ajatella lukijan silmin ja tuottaa merkityksellistä sisältöä. Pelkkä mainospuhe ei enää oikein puhuttele ketään. Tavoitteena on, että jokainen postaus tuo seuraajillemme lisäarvoa. Kirjan markkinointi on parhaimmillaan ilmiöiden luomista", Vainio näkee.

"Kirjan markkinointi on parhaimmillaan ilmiöiden luomista." — Jutta Vainio

Luoma-aho ja Vainio näkevät kirjoista viestimisen aaltoliikkeenä, jonka suuntaa on pohdittava jatkuvasti ja luodattava rohkeasti kohti uutta.

"Mikään yksittäinen markkinointikampanja ei aina tee taikatemppuja, vaan usein kokonaisuus ratkaisee. Parasta on nähdä se, kun ihmiset itse alkavat välittää kirjan sanomaa eteenpäin. Se antaa omallekin työlle aivan uuden merkityksen", Vainio toteaa.

Artikkelin avainsanat:

markkinointi, tiedotus, viestintä, kirjailija

Arkisto:

2020